Friday, October 5, 2012

Teka silang kata

Jenuh aku ternanti train ke Pelabuhan Klang
Aku berjalan terus ke penghujung landasan.
Itu kebiasaan.
Aku prefer utk masuk koc yang betul-betul beradanya belakang pemandu train.
Entah.
Tabiat barangkali.

Hm,sudah penuh

Keluh dalam hati aku bila aku harus berdiri.
Aku perlu selangi kira-kira 6 stesen untuk tiba di Batu Tiga
 *tuptup

Scene I

Manusia kurang akal melintasi aku yang sedang bersandar didinding train.
Manusia keliling aku sudah berperilaku kurang enak terhadapnya
Ada yang menjegil mata,mencebik muka paling maksimum sehingga menutup hidung

Aku hanya tunduk
Terfikir aku apa dosa si kurang akal tadi
Hm

Sempurnakah aku?
Sempurnakah mereka?

Paling benar bila badannya sedikit berbau
Nama pun sudah si kurang akal

Scene II

Si kurang akal masih melekap di tingkap kaca betul-betul di belakang pemandu
Aku tidak jauh hanya berjarakkan beberapa depa
Dia kerap ungkap
'Kakak, nak balik ye? bila nak bagi kita duit?'

Aku hanya senyum
Aku tidak lebihkan amalan memberi wang
Takut-takut membahayakan dia
Mungkin lebih elok jika dihulurkan coklat, air atau makanan lainnya

Selang 2 3 stesen
Dia turun
Dia terus ke koc yang paling depan
Aku lihat pintunya terbuka

***************

Atas nama Tuhan yang menjadikan aku manusia
Aku nampak si pemandu senyum
Paling ikhlas dari tepinya
Aku nampak ikhlas tulusnya

Dia hulurkan sedikit wang
Lalu dia melambai
Indah
Meski cliche
Aku tak tahu kenapa aku terharu dengan itu

Indah
Indah

Kau berkatilah manusia mulia itu Ya Rabbi
Kau lebih mengetahuikan




No comments: