Friday, October 19, 2012

[REVIEW NASKHAH] Sembang Tepi Jalan Syurga Yang Hilang - Meor


Ini masterpiece! Aku jelasnya bukan manusia yang tetap pada satu.Lebih terperincinya aku bukan jenis manusia yang manjakan mental aku dengan imaginasi hubungan.Contoh dekat ; lambakan novel cinta. Mungkin sebab I'm not into it.Maybe.Jadi kekdahnya kalau aku ke bookstore,aku dahagakan catitan pengalaman atau lontaran kata tentang hidupan atau hasil karya kerohanian.Ini hakiki.Aku bukan dalam usaha untuk meng'kreditkan diri aku ini sufi.Jauh sekali.Sudah aku jelaskan.Ini hakiki.

Meor.Aku mulanya tak dapat gambaran siapa dia.Memang tak pernah tahu pasal dia before this.Ceritanya bermula cuma begini,waktu aku senggang.Makanya aku lapangkan untuk cari bahan bacaan baru.Untuk aku ke MidValley aku perlu lalui KL Sentral.Sementara aku tunggu KTM anak haram tiba, aku menyawang entah kemana.

Aku hentikan langkah.Aku amati alunan suara si Busker. Terikut-ikut dengan rentak yang dimainkan.Lunak suaranya dengan genre Folk. Splendidly citarasa halwa telinga aku.Nyaman bunyinya. Lepas beberapa detik,aku cuma senyum dengan si Busker itu. Lalu terus menerus langkah.......

Sedang aku telaah naskhah yang aku telusuri.Sedarlah aku profil si penulis Sembang Tepi Jalan ini si Basker tadi rupanya.Bertuahlah aku.

Karyanya mudah.Dia cuma lontarkan apa yang kita layarkan dalam hidup.Yang membezakannya cuma pe'el si Polan manakan sama dengan si Polan.Jadinya, jalan ceritanya & pengakhirannya saja yang berbeza. Itu yang menjadikan 'pengalaman' itu sebagai ilmu teragung bagi aku. Berzaman aku berpegang pada perih manisnya pengalaman.

Dalam naskhah Meor juga penyampaiannya ringkas.A yang kau baca,A juga yang kau terima.Bagi aku.Tidak tahu pulak bagi kau.

Yang menariknya lagi dalam tulisannya,aku tertarik dengan konsep 'beyond' yang dia cuba pancarkan.Ya,dia terapkan banyak unsur kerohanian dalam naskhah ini.Tapi jujur aku katakan,aku tak cadangkan untuk mereka-mereka yang chauvinist.Ini tulisan tulus dari si Meor.Jika si chauvinist-chauvinist inginkan bahan bacaan,aku cadangkan kau telaah'lah buku resepi Sheila Rusly ataupun Buku Biografi Ummi Hafilda.

Akhir kalam,aku sulamkan akhir perenggan ini dengan ikhlasnya ucapan tahniah untuk si Meor.Karya kau realistik.Teruskan usahamu.


No comments: