Tuesday, January 22, 2013

Rusak

Dia kata tulisan aku lemau,
Tulisan aku paling tidak cuma cakap-cakap perihal cerita hati yang basi.

Pertama-tamanya,
Bila ada peluang kau menuding jari merendahkan sesama,
Lihat arah empat tudingan kau yang lain-nya itu,
Gah menuding ke arah kau yang maha sempurna,
Arti lahiriah-nya; kau lagi durjana.

Riuh sepelosok kau berdomba,
Sakan seperinci kau bersilang kata,
Siapa pun timid melainkan kau,
Kau yang cuman tau berbahasa syaitan.

Ini luah lontar rasa sepi aku,
Malah semua bait kata aku sisipkan untuk diri aku cuma,
Bukan khusus-nya untuk kau atau kau,
Kau bukan mem-perelok malah mendurjana nukilan aku.

Aku sudah lali,
Aku sudah tak tahu rasanya lelah bila manusia bersimpang hasad memperkotak monolog aku ini,
Bukan aku hidup untuk mengagungkan waima kau harus dijunjungkan,
Kau bukan siapa-siapa,
Kau cuma perwakilan si syaitan.

No comments: